Brookies = Brownie Cookies!

Min syster Helen tipsade mig om Brookies, hon visste att det var något som jag skulle gilla!
Mmhm! För vem gillar inte brownies och cookies?! I do!
Och! Att kombinera dessa två är ju bara helt awesome(!), och jag har tidigare gjort Slutty Brownies som är en mix av brownie, cookie dough och Oreos.
Yuuuummie!
I mina Brookies valde jag att addera små kexchoklader mellan, så i mina ögon blev det en annan varitant på Slutty Browines egentligen!
(Jag gjorde dubbel sats av Brookies till fredagsfika på jobbet!)


I love cookie dough!

Kakdegen uttryckt och på med kexchoklad!

På med browniesmeten!

Färdiggräddad!

Yuuummie!

Brookies med kexchoklad!



Brookies (Brownie Cookies)


20st.

Cookie dough!
150g smör, mjukt
1 1/2 dl farinsocker
1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
200g choklad, hackad

1 påse små kexchoklad, delade

Brownie!
2 1/2 dl socker
125g smör, smält
1 msk vaniljsocker
2 ägg
1 dl kakao
1 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form, eller lägg bakplåtpapper i, 20x30cm.

Cookie dough:
Vispa det mjuka smöret med farinsocker, socker och vaniljsocker i en skål tills det är krämigt. 
Ha i ägget och vispa i ca 2 minuter.
Blanda mjöl, havregryn, salt och bikarbonat i en separat skål.
Rör ner mjölblandningen lite i taget i smörblandningen tills allt blandats ihop.
Rör ner den hackade chokladen så att den fördelas i hela degen.
Pressa ut kakdegen i formen.

Placera ut kexchokladerna med jämna mellanrum, och pressa lätt ner i kakdegen.

Brownie:
Rör ihop socker, smält smör och vaniljsocker i en skål.
Knäck ner båda äggen och vispa väl.
Blanda kakao, mjöl, bakpulver och salt i en skål.
Rör ner kakaoblandningen i smörsmeten, vispa tills smeten blir helt slät.
Häll browniesmeten över kakdegen i formen, använda spatel för att få en jämn yta.

Baka mitt i ugnen, 20 – 25 minuter,
Låt svalna innan man skär i bitar.







Kommentarer

Populära inlägg