Banankaka med mörk choklad!

Hade två bananer här hemma som började se väldigt tråkiga ut, och kom på att istället för att slänga dem så kan man ju faktiskt baka med dem!
Så! Det blev en banankaka med mörk choklad i, något helt nytt som jag aldrig testat förut!
Banankakan är ju som en sockerkaka med banansmak, så gäller ju att man gillar banansmaken!
Ikväll kommer mina systrar plus min svägerska över för te och smörgåsar, så jag har bakat bröd och ska servera banankakan... får se vad dom tycker om kakan!
Och! Man skulle nästan kunna haft riktigt fluffig vaniljvisp till, men jag orkar inte springa och handla...



Vispat ihop alla ingredienserna och dags att hälla
 smeten i formen!

Dags för banankakan att gräddas!

Färdiggräddad och redo för att svalna!

Banankakan, dags att äta!

Banankakan med mörk choklad i!


Banankaka med mörk choklad.

Ingredienser:
2 st bananer, övermogna
50g smör, smält och svalnat
2 ägg
1 1/2 dl socker
1/2 dl farinsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 tsk kanel
100g mörk choklad, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en rund springform.
Smält smöret och låt det svalna. Hacka chokladen.
Vispa ägg, socker och farinsocker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel i en egen bunke, häll sedan ner mjölblandningen i smeten och vispa samman.
Mosa bananerna och tillsätt dem, smöret och mjölken i smeten och vispa.
Ha till sist i den hackade chokladen, rör samman.
Häll ner smeten i formen och grädda mitt i ugnen 40-50 minuter, testa med en sticka om kakan är klar.
Låt svalna.
Vid servering pudra över florsocker!





Kommentarer

  1. Den var riktigt saftig och god! Choklad & banan är en riktigt bra kombo :)

    SvaraRadera
  2. Ska göra denna i dagarna tänkte jag. Återigen, såå saftig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg