Västerbottenpaj!

Igår firade vi lilla julafton med sambons familj, för vi kommer befinna oss på olika håll på själva julafton.
Något som jag gärna vill ha på julbordet är västerbottenpaj, så självklart hade jag gjort en sådan som vi tog med.
Har ett recept jag brukar följa, men nu testade jag faktiskt en enklare variant!
Den var mums mums mumsig!


Perfect piece of pie!

Provsmakning!

Västerbottenpaj.


Pajdeg:
125g smör, delat i små kuber
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl parmesan, finriven
1 msk vatten
1 tsk paprikakrydda

Fyllning:
3 ägg
2 dl vispgrädde
150g västerbottenost, riven
Svartpeppar
Salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda smör, mjöl, parmesan och krydda till en smulig massa.
Tillsätt vatten och jobba ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, 24 cm i diameter. Låt stå i kylen 30 minuter.
Förgrädda pajskalet i 10 minuter.

Vispa ägg och grädde, tillsätt osten.
Peppra och salta.
Häll fyllningen i pajskalet.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, tills pajen stelnat.


Kommentarer

  1. Ser verkligen mumsig ut. Jag säger det nu fastän jag sagt det förr, du är så duktig på att baka!
    Har inte varit inne här på ett tag, och som du vet var jag i Sverige några dar kring lucia.
    Kramar till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carita!
      Hoppas du hade en härlig tripp till Sverige! =)
      Kramar!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg