Världens absolut bästa ananaspaj!

Som den otroligt snälla sambo jag alltid (nästan) är, så hjälper jag självklart karln min med att fixa fredagsfika till sitt jobb!
Men hm!
Vad ska man baka?!
Jag tycker alltid det är kul och testa nya saker, så jag letar land och rike runt för att hitta recept...
Eller, letar på internet, i mina mat&bak-tidningar, bland mina urklippta recept som ligger överallt, i mina receptpärmar (där de urklippta recepten ska sitta!) och i min samling receptböcker!
Men ibland när man sitter där å sliter sitt hår och ögonen går i kors så får man ju önskemål om en klassiker...
Gör ananaspaj, den går alltid hem!
Självklart, jag gör ananaspaj!

Här kommer receptet på den absolut bästa ananaspajen!


Ananaspaj


Ugn: 200 grader
Tillagningstid: 30 minuter

Botten:
150 g smör, smält
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Fyllning:
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
½ dl socker
2 dl crème fraiche
400 g krossad ananas, vätskan ska silas bort

Gör så här:
Blanda (vispa med elvisp) ihop ingredienserna till bottnen, och tryck sedan ut degen i en pajform.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen och häll den över pajbotten.
Placera pajen längst ner i ugnen, efter 20 minuter lägg en plåt över pajen och grädda pajen ytterligare 10 minuter innan den tas ut!

Servera med grädde eller gammaldags vaniljglass!


Fredagsfikat redo!
Pimpade ananaspajerna med lite hallon.



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg